دانشگاه جامیا همدرد که در شهر دهلی نو قرار گرفته است در سال 1906 میلادی تاسیس شده است. در ابتدا تاسیس با کلینیک طب یونانی باستان کار خودش را آغاز کرده است. در آن زمان دکتر حکیم حافظ عبدالمجید ریاست این مرکز را بعهده داشته است. در سال 1989 این دانشگاه با مدیریت جدید جامعه مسلمانان دهلی و با شعار کتاب قرآن و حکمت برگرفته از سوره جمعه کار خود را در رشته های پزشکی، پرستاری، طب سنتی، داروسازی، علوم شیمی و… آغاز نموده است.

زبان تدریس

زبان رسمی این دانشگاه زبان انگلیسی می باشد ولی برای ثبت نام، نیاز به مدرک زبان خاصی ندارد ولی بخاطر داشته باشید بهتر است قبل از شروع تحصیل حتما زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا بتوانید بهتر دروس آکادمیک خود را بگذرانید و برای ادامه تحصیل به مشکل نخورید.

زمان اخذ پذیرش و مدارک مورد نیاز

شروع پذیرش در این دانشگاه از ماه مارس آغاز شده است و تا اگوست ادامه می یابد. برای اخذ پذیرش شما باید مدارک سه سال آخر دبیرستان تان برای متقاضیان دوره کارشناسی و برای متقاضیان دوره کارشناسی ارشد و دکتری آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات بهمراه رزومه علمی را ترجمه و به تایید وزارت دادگستری و وزارت خارجه برسانید و به همراه اسکن پاسپورت که شش ماه اعتبار دارد به کارشناسان موسسه بدهید تا بتوانند مراحل پذیرش تان را انجام بدهند. 

جایگاه علمی دانشگاه جامیا همدرد

رنکینگ علمی این دانشگاه بر اساس رتبه بندی QS در سال 2022 رتبه 368 را دار می باشد. این دانشگاه از نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در رشته های داروسازی و طب سنتی مورد تایید می باشد.

 

مقاطع مختلف رشته داروسازی

داوطلبان تحصیل دوره دارو سازی در مقطع کارشناسی می بایستی دارای مدرک دیپلم باشند. البته داشتن دیپلم های تجربی یا ریاضی با بالا بودن نمرات دروس زیست، فیزیک، شیمی برای اخذ پذیرش مهم است.ولی اگر شما دیپلم غیر مرتبط هم داشتید برای مشاوره با کارشناسان باما اپلای تماس بگرید. در این دانشگاه دورهای داروسازی آزمون ورودی ندارد. طول این دوره در مجموع 4 سال است که داوطلبین دروس بیولوژی، فیزیولوژی، آناتومی … را می گذراند.  البته دورهای تخصصی تر مثل مقدمات داروسازی، شیمی، دارویی و سم شناسی را نیز در سالهای پایانی می گذراند.

دوره کارشناسی ارشد داروسازی دوسال زمان می برد و متقاضیان باید لیسانس متناظر داروسازی داشته باشند. البته در صورتی که نمرات دانشجویان بالا باشد می توانند از بورسیه های تحصیلی دولت هند نیز استفاده کنند.

برای اخذ پذیرش در دورهای دکترای  دو روش وجود دارد. یا از طریق دکتری ناپیوسته می توانید اقدام کنید یعنی متقاضیان با در دست داشتن مدرک کارشناسی ارشد داروسازی بتوانند برای دکتری ناپیوسته اقدام کنند که طول این دوره 3 سال می باشد که به دوبخش نظری که شمال گذراندن کلاسهای تخصصی را شامل می شود و در سال آخر نیز دانشجو کار در بیمارستان و مراکز داروسازی را بصورت تجربی می گذراند و پس از گذراندان ازمون ها مدرک دکتری داروسازی را اخذ می کند.

روش دوم برای اخذ مدرک دکتری داروسازی روش پیوسته می باشد. در این روش متقاضیان پس از اخذ مدرک کارشناسی مستقیما برای مقطع دکتری اپلای می کنند که البته هم اخذ پذیرش آن سختر می باشد هم هزینه آن بالاتر می باشد. مدت تحصیل دوره دکتری پیوسته 6 سال می باشد و متقاضیان می باشد پس گذراندن دورهای نظری یکسال نیز بعنوان دکتر دارو ساز در مراکز تحقیقاتی یا بیمارستان مشغول به کار بشوند.