اگر بخواهیم در کشوری زندگی کنیم که هم مدرک فارغ ‌التحصیلی آن مورد تایید ایران و کشورهای اروپایی بوده و هم هزینه تحصیل پایین داشته باشد بدون شک چین با داشتن 135 دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و 56 دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت با رنکینگ های جهانی عالی بهترین انتخاب هست هزینه تحصیل و زندگی در چین با اینکه صاحب دومین قدرت اقتصادی دنیاست ولی نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار پایین تر و حدود هفتاد درصد کمتر هست. برای مثال هزینه تحصیل در چین بین سه تا هفت  هزار دلار هست.

رنکینگ دانشگاه های چین : در آخرین رتبه بندی QS سال 2023 دانشگاه پکن و فودان در بین 15 دانشگاه برتر دنیا شناخته شدو اکثر دانشگاههای چین در رنکینگ زیر 500 قرار دارند.
برخلاف سایر کشورها مثل روسیه و ترکیه دانشگاه های چین در رشته های پزشکی نیازی به پری کورس (پری مدیکال) مثل پادفک و یا یادگیری زبان آن کشور برای شروع تحصیل را ندارند. بنابراین میتوانید تمامی رشته ها را به زبان انگلیسی خوانده و براساس آخرین بخشنامه وزارت بهداشت تا پایان سال یک میتونید زبان سطح دو چینی رو بگیرید (HSK 2)  که این موضوع هم برای ارتباط در جامعه و مردم چین مورد نیاز است.

از نظر آرامش و امنیت کشور چین برخلاف جمعیت میلیاردی آن، کشوری بسیار آرام ، قانونمند و دانشجویان بسیار آزادانه و در امنیت و آرامش بالایی قرار دارن و همچنین نگاه نژادپرستی بین مردم چین به هیچ عنوان نسبت به دانشجویان خارجی وجود نداره.

پس اگر شما قصد تحصیل در کشوری با هزینه های مقرون به صرفه و جایگاه علمی مناسب دارید کشور چین و دانشگاه های این کشور می تواند مقصد مناسبی برای شما باشد.هزینه مناسب تحصیل در این کشور و نیاز نداشتن به مدرک زبان  ،سطح علمی بالای این کشور و اخذ پذیرش قطعی توسط موسسه در چین از مزایایی عالی جهت انتخاب این کشور جهت تحصیل می باشد. کشور چین به عنوان یکی از اقتصادهای مطرح دنیا در سالهای گذشته رشد اقتصادی و صنعتی خوبی در سطح دنیا داشته  و جایگاه خود را در این سطح مستحکم تر کرده است. به همین دلایل کشور چین مقصد بسیاری از دانشجویان کشورهای مختف و بخصوص دانشجویان ایرانی شده است.

آشنایی با مقاطع تحصیلی چین

دوره تحصیلی در چین در مقطع دبستان و دبیرستان دوازده سال به طول می انجامد سپس متقاضی وارده دوره دانشگاه که شامل کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری می باشد وارد می شود

تحصیل در مدارس چین

مقطع ابتدایی در کشور چین مانند بسیاری از کشورها از 6 سالگی شروع شده است و در 12 سالگی به پایان می رسد. مقطع بعدی دوره راهنمایی می باشد که از 13 سالگی شروع و 15 سالگی به پایان می رسد. مقطع دبیرستان از سن 16 سالی شروع و در 18 سالگی به پایان می رسد. البته دانش آموزان بجای این مقطع می توانند وارد دورهای فنی حرفه ایی یا هنرستان نیز بشوند.

دوره کارشناسی در کشور چین

دوره کارشناسی در کشور چین 3 الی 4 سال طول می کشد. زمان پذیرش هم دو بار درسال در ماههای ژانویه و سپتامبرمی باشد. برای اپلای کردن هم نیاز به مدرک دیپلم می باشد. در اکثر دانشگاه و رشته ها به زبان انگلیسی هم برگزار می شود ولی برای ورود به بازار کار نیاز به آموزش زبان چینی هم می باشد.

مراحل پذیرش برای مقطع کارشناسی

  1. بررسی در خواست و مدارک تحصیلی دانشجو توسط کارشناسان موسسه و تنظیم وقت مصاحبه
  2. ارسال مدارک دانشجو برای دانشگاه توسط موسسه
  3. صدور پذیرش و ارسال آن و تکمیل مدارک جهت دریافت ویزا
  4. اخذ ویزا در سفارت چین

شهریه های مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در چین از بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی ارزانتر و مقرون به صرفه تر می باشد البته استاندار تحصیل در چین با همین کشورها برابر می باشد.تحصیل در چین در این مقطع از 2300 یوان آغاز و تا 50000 یوان بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر متغییر است. باتوجه به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر با کارشناسان ما در ارتباط باشید

شرایط کار دانشجویی در چین

پس از اخذ اقامت تحصیلی شما می توانید به طور موقت به مدت هفته ایی 20 ساعت در این کشور مشغول به کار بشوید. البته باید به زبان چینی تا حدودی مسلط بشوید و ضمنا سابقه و مهارت کافی نیز در این رشته داشته باشید. البته باید کارفرمای شما هم اجازه استخدام نیروی خارجی را نیز داشته باشد( که این مورد در کشور چین با وجود نیروی کار بومی و ارزان به ندرت یافت میشود )

دوره کارشناسی ارشد در چین

طول این دوره بین 2 تا 3 می باشد. اگر می خواهید دوره شما به زبان چینی باشد باید نمره زبان 4 تا 6 آزمون HSK   را داشته باشید. دوره های انگلیسی زبان هم نمره زبان 6 ازمون ایلتس یا نمره 90 آزمون تافل را داشته باشید. در این دوره شما می توانید به صورت  پژوهش محور یا آموزش محور تحصیل کنید. مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ترجمه ریز نمرات و مدرک دیپلم کارشناسی و مدرک زبان می باشد.

سال تحصیلی چینی از ماه سپتامبر شروع شده و تا ژانویه ادامه می یابد و تعطیلات زمستانی حدود 4 الی 6 هفته می باشد زمان ثبت نام در ترم پاییز تا ماه سپتامبر می باشد و زمان بهار ان نیز ماه مارس می باشد

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود بین 23000 یوان شروع شده و تا 170000 یوان متغییر دارد. البته رشته پرطرافدار مدیریت و فنی مهندسی شهریه های بالاتری نسبت به رشته های علوم انسانی دارند.

تحصیل دوره دکتری در چین

مقطع دکتری در چین 4 سال طول می کشد و در بیشتر دانشگاه های چین بصورت پژوهش محور می باشد و بیشتر زمان دانشجو به پژوهش و شرکت در همایش ها و سمینارها و کارهای تحقیقاتی می گذرد. مدراک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های چین ترجمه مدارک کارشناسی کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات توصیه نامه علمی رزومه و مدرک زبان انگلیسی می باشد. در اکثر دانشگاه چین مقطع دکتری برای دانشجویان خارجی به صورت تمام وقت می باشد و حداکثر چهارساله باید از رساله خود دفاع کنند. سال تحصیلی چین در دو ترم بهار وپاییز ادامه می یابد.ترم بهار در ماه مارس شروع شده و در اواسط ژوئیه به پایان می‌رسد و ترم پاییز از اواسط سپتامبر شروع شده و در ژانویه به پایان می‌رسد.

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل مقطع دکتری در رشته های مختلف و دانشگاه های متفاوت می باشد. مثلا در رشته های علوم انسانی و هنر شهریه پایین تر از رشته های فنی مهندسی می باشد بطور کلی هزینه تحصیل در مقطع دکتری از 30000 تا 65000 هزار یوان متغییر می باشد.

هزینه خوابگاه و اقامت

از انجاییکه اقامت در خوابگاه بعلت دارا بودن امکانات عالی ،امنیت، اتاقهای لاکچری یک نفره و دونفره مناسب و اقتصادی می باشد  ، دانشجویان بین المللی اصولاً از خوابگاههای با امکانات کامل که شامل تخت و کمد و سرویس بهداشتی و حمام و میزمطالعه و صندلی و یخچال و …. که بصورت خصوصی و داخل اتاق هست استفاده میکنند. البته برخی از دانشجویان ترجیح می دهند اپارتمان مستقل کرایه کنند که باز هم بسته به نوع انتخاب و شهر این افراد هزینه متفاوت می باش هزینه خوابگاه بسته به نوع اتاق از 900 تا 1500 دلار برای یکسال هست.

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه چین در مقطع دکتری

برای اخذ پذیرش از دانشگاه چین در مقطع دکتری ابتدا باید یک پروپزال تحقیقاتی را آماده کرده و با یک استاد راهنما طرح موضوع کنید. پس از تایید موضوع توسط استاد راهنما و ارسال نامه تایید توسط استاد می توانید درخواست خود را ارسال کنید که شما میتوانید با ارتباط با مشاورین موسسه به راحتی  پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر خود را انجام دهید

تحصیل پزشکی ودندانپزشکی در چین

برای اخذ پذیرش از دانشگاه چین در مقطع دکتری ابتدا باید یک پروپزال تحقیقاتی را آماده کرده و با یک استاد راهنما طرح موضوع کنید. پس از تایید موضوع توسط استاد راهنما و ارسال نامه تایید توسط استاد می توانید درخواست خود را ارسال کنید که شما میتوانید با ارتباط با مشاورین موسسه به راحتی  پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر خود را انجام دهید

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش پزشکی عبارتند از:

  • گذرنامه و کارت ملی
  • اصل و ترجمه دیپلم و ریزنمرات در رشته علوم تجربی و یا ریاضی و فیزیک به همراه تاییدات
  • گواهی سلامت پزشکی
  • اثبات تمکن مالی
  • عکس
  • گواهی عدم سوءپیشینه

هزینه تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در چین

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های پزشکی چین بسیار مقرون به‌صرفه است. هزینه تحصیل بسته به دانشگاه می‌تواند بین 26,000 تا 60,000 یوآن متغیر باشد. البته در اکثر دانشگاههای پزشکی چین دانشجویان با نمره الف از تخفیف در شهریه برای سال آینده استفاده میکنند .

دارو سازی چین

رشته دارو سازی در چین یکی از رشته پرطرفدار در این کشور می باشد. 4 تا 5 سال مدت دوره داروسازی در کشور چین می باشد.طول دوره لیسانس داروسازی 4 سال می باشد زمان کارشناسی ارشد 2 تا 3 می باشد و دوره دکتری 3 سال زمان می برد. تحصیل در رشته به  دو زبان انگلیسی و چینی امکانپذیر می باشد. دانشجویان باید بتوانند در آزمون HSK سطح 4 نمره قبولی بدست بیاورند تا بتوانند در کلاس‌های داروسازی شرکت کنند.

دوره پری مدیکال

اگر قصد تحصیل در رشته‌های حوزه پزشکی در چین را دارید، اما نمرات شما کم است، دوره پری مدیکال چین مناسب شماست. شما با تحصیل دوره پری مدیکال چین، به زبان‌های انگلیسی و چینی مسلط می‌شوید و دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست را می‌آموزید. هزینه شرکت در دوره پری مدیکال چین، به دانشگاه شما بستگی دارد و از 12,000 یوان تا 25,000 یوان متغیر است. مهلت ثبت نام بسته به دانشگاه از ماه مارس تا ماه آوریل است.

بخش های اصلی دوره پری مدیکال چین

این دوره، از چهار بخش تشکیل شده است، که عبارتند از:

  • بخش یادگیری چینی: شما طی این دوره، به زبان چینی گوش می‌دهید و صحبت کردن به این زبان را می‌آموزید. این امر به شما کمک می‌کند مهارت‌های برقراری ارتباط در چین را بیاموزید و زندگی اجتماعی‌تری را در این کشور تجربه کنید.
  • بخش یادگیری زبان انگلیسی: در این بخش، شما به زبان انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل دروس پزشکی در چین مسلط می‌شوید و مهارت‌های نوشتاری و گرامری شما افزایش می‌یابد. در بخش یادگیری زبان انگلیسی شما با انواع پیشوندهای انگلیسی در پزشکی، ترکیب کلمات و پسوندها آشنا می‌شوید.
  • بخش یادگیری دروس پایه: شما در این بخش به تحصیل دروسی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست مشغول می‌شوید.
  • بخش آمادگی پزشکی: این بخش شامل انواع کارگاه‌ها و بحث‌های آموزشی است که باعث افزایش دانش دانشجویان پزشکی می‌شود. در این بخش شما از آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها دیدن می‌کنید و با چالش‌های پیش روی خود، هنگام تحصیل رشته پزشکی آشنا می‌شوید.

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف چین

هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی حدودا بین 1200 تا 5500 هزار یورو می باشد. هزینه مقطع کارشناسی ارشد 1200 تا 5000 هزار یورو می باشد و هزینه مقطع دکتری 200 یورو تا 4000 هزار یورو می باشد

انواع بورسیه های تحصیلی چین

  • طرح بورسیه دولت چین
  • چین/ یونسکو – برنامه مشترک دیوار بزرگ
  • طرح همیاریتحقیق فرهنگ چین

مدارک و شرایط اخذ ویزای چین

  • وقت سفارت
  • فرم ویزا
  • کپی و اصل پاسپورت
  • برگه ادمیشن (کپی و اصل)
  • فرم JW
  • عکس سایز 6 در 4
  • 100 دلار ابی
  • تمکن مالی (از بانک پدر قابل قبول است)*(ولی کپی شناسنامه پدر صفحه اول و دوم و صفحه ی فرزندان نیاز است)

پس از فارغ تحصیل

مدرک دانشگاه های چین پس از فارغ التحصلی در وزارت بهداشت ایران قابل ارزیابی میباشد و دانشجو میتواند پس از ارزیابی مدرک خود و دریافت کد نظام پزشکی مشغول به فعالیت شود. همینطور مدارک دانشگاههای چین دربسیاری از کشورهای اروپایی و … برای کارفرما پذیرفته شده است وشما می توانید پس از فارغ التحصیلی در بسیاری از کشورها به فعالت کاری خود ادامه بدهید یا برای ادامه تحصیل به اروپا و امریکا بروید

هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در کلانشهرهای چین مانند پکن، شانگهای، گوانگژو 4500-5000 یوآن در ماه است (معادل حدود 740 الی 830 دلار آمریکا). سایر شهرها نیز حدود 1500 الی 3500 یوآن در ماه (حدود 250 الی 580 دلار آمریکا) است. با این حال، هزینه‌های زندگی در چین عمدتا به سبک زندگی شما بستگی دارد.

ایاب و ذهاب

حمل و نقل عمومی در چین بطور بسیار چشمگیر پیشرفت داشته و در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا در سالهای اخیر پیشی گرفته است. همینطور حدود 300 میلیون دوچرخه برقی در چین تردد داشته  و بین مردم رایج هست و به دلیل کم هزینه بودن (حدود 300دلار) ، تنوع برندهای مختلف و زیبا، شارژ کردن آسان و با هربار شارژ حدود 10 ساعت حرکت، عدم آلودگی محیط زیست، عدم نیاز به گواهینامه و مجوز ، برای زندگی دانشجویی بسیار عالی میباشد.

هزینه خرید خودرو در چین نیزباتوجه به تنوع برندهای معتبر خارجی وچینی پایین بوده و دانشجویان تنها با موفقیت درآزمون رانندگی متعلق به چین میتوانند اقدام به خرید خودرو نمایند.

مقالات مرتبط با چین