چین

مزایایی و معایب تحصیل در کشور چین

با توجه به سیاست دولت جمهوری خلق چین در جذب دانشجویان خارجی و با نگاه به این سیاست، سالانه تعداد زیادی دانشجوی خارجی جذب دانشگاه های چین می شوند. رنکینگ دانشگاه های چین سال به سال  بالاتر می روند که این اقدمات باعث جذب بیشتر دانشجوی خارجی می شود. اما در کنار این اقدامات تحصیل در چین معایبی نیز دارد که در این مقاله نویسنده سعی در بررسی مزایایی و معایب تحصیل در کشور چین از نگاه یک دانشجوی ایرانی می پردازد. پس اگر شما هم متقاضی تحصیل در کشور چین هستید حتما این مقاله را مطالعه کنید و با مشاورین موسسه بامااپلای هم تماس بگرید تا آخرین اطلاعات پیرامون تحصیل در کشور چین را در اختیار شما متقاضی عزیز بگذارند.

مزایایی تحصیل در چین

نزدیک به 40 هزار انواع بورسیه های مختلف در 277 دانشگاه، دانشکده و موسسه بین المللی که در این کشور پهناور وجود دارد و با توجه به مدرک تحصیلی شما و زبان انگلیسی که در این کشور کسب می کنید می توانید شانس زیادی جهت استخدام در کمپانی های بین المللی یا ادامه تحصیل در دیگر کشورهای سطح اول دنیا مثل کانادا یا آمریکا را داشته باشید.

سیستم آموزشی برتر

تعداد زیادی از دانشگاه های چین دارای رنکینگ زیر 500 می باشد که نشان دهنده سیستم آموزشی با کیفیت در دانشگاه های این کشور می باشد. شهرت و اعتبار این دانشگاه ها باعث شده که مدارک صادره از این دانشگاه ها به فارغ التحصیلان دارای اعتبار ویژه ایی باشد و شما بتوانید در دانشگاه های برتر اروپا یا آمریکا ادامه تحصیل بدهید. بطور کلی رشته های تحصیلی در چین به دو صورت رشته های اصلی و رشته های فرعی که بیشتر گرایشهای رشته های اصلی هستند تقسیم می شود. زبان تحصیل در کشور چین زبان انگلیسی می باشد.

امکان اجازه کار دانشجویی

کشور چین به شرط مسلط بودن زبان چینی به دانشجویان خارجی اجازه کار کردن بصورت پاره وقت را می دهد و شما حق دارید تا هفته ای 30 ساعت بصورت پاره وقت در این کشور در شرکتها یا کمپانی ها مشغول به کار کردن شوید. این کار کردن باعث تقویت رزومه شما نیز می شود.

هزینه زندگی و شهریه مناسب

یکی از مهمترین ویژگی های تحصیل در چین هزینه های زندگی و شهریه های مناسب این کشور می باشد. شهریه های دانشگاهی در رشته های غیر پزشکی زیر هزار دلار امریکا می باشد و در رشته های پزشکی بین 20 هزار تا 70 هزار یوان متفاوت می باشد. بطور کلی هزینه زندگی در شهر مثل پکن و شانگهای بین 500 تا 700 دلار و در بقیه شهرها زیر 500 دلار امریکا می باشد و بخاطر همین موضوع این کشور مقصد مناسبی برای تحصیل در برای دانشجویان ایرانی می باشد . تحصیل در دورهای کوتاه مدت نیز زیر 500 دلار هزینه دارد.

بورسیه های تحصیلی مناسب

هر چند هزینه های تحصیل در کشور چین نسبت به کشورهای اروپایی و امریکایی کمتر می باشد اما دولت چین سالانه چند هزار بورسیه به دانشجویان خارجی اختصاص می دهد تا این دانشجویان بتوانند با استفاده  از این بورسیه های راحتر به تحصیل ادامه بدهند.  این بورسیه باعث پویایی دانشگاه های چین و جذب دانشجویان نخبه از دیگر کشورها، کمک به تحقیقات علمی این کشور خواهد شد و در نهایت باعث ارتقاء علمی دانشگاه های چین در رنکینگ جهانی نیز خواهد شد.

آشنایی با فرهنگ تمدن و زبان چینی

با تبدیل شدن چین به اقتصاد دوم دنیا بعد آمریکا زبان چینی نیز به یکی از زبانهای تجاری دنیا تبدیل شده است و اگر شما به این زبان مسلط باشید می توانید در کمپانی های بزرگ اروپایی و آمریکا بعنوان مترجم مشغول به فعالیت بشوید. ضمنا شما در مدت حضور در چین با تمدن فرهنگ یکی از موثرترین تمدنهای تاریخ ساز بشر آشنا خواهید شد و با تعامل با فرهنگ اداب رسوم چینی و غذاهای محلی می توانید به پیشرفت خود کمک کنید.ضمنا در این کشور تعداد زیاد مکان دیدنی آثار باستانی منحصر فرد وجود دارد که شما حین تحصیل در چین شانس زیادی جهت بازدید از این مکانها را دارید.

معایب تحصیل در چین

تحصیل در هر کشور می تواند دارای معایبی هم باشد و این معایب به سبک زندگی شما بستگی دارد و می تواند این معایب از فردی به فرد دیگر متغییر باشد . مطلب زیر بطور کلی و تجربیات نویسنده که چند سالی بعنوان دانشجو از این کشور زندگی کرده است اقتباس یافته است.

آلودگی هوا

بعلت سوزاندن ذغال سنگ و مازوت در نیروگاه های برق این کشور خصوصا در فصل زمستان هوای شهرهای این کشور فوق العاده آلوده می باشد. این آلودگی به رودخانه های این کشور نیز سرایت کرده است و دولت چین نیز خیلی کاری برای مقابله با این آلودگی انجام نمی دهد.

توجه بیش از حد چین ها به خارجی ها

با توجه تفاوت ظاهری شما و چینی ها این افراد خیلی بیش از حد به شما نگاه خواهند کرد که این نگاه خصوصا برای خانم شاید سخت و آزار دهنده باشد. اگر شما دارای موهای بلوند یا چشم های آبی یا دارای ریش بلند هستید حتما از شما می خواهند که با ایشان عکس یادگاری بگرید که ممکن است در نگاه اول باعث اذیت شما بشود ولی شما باید در خاطر داشته باشید تمام این حرکات فقط و فقط بخاطر اختلاف ظاهری شما می باشد و اصلا جای نگرانی نیست.

مهارت بد رانندگی

از دیگر معایب چینی ها رانندگی بد چینی با وسایل نقیله می باشد پس حتما موقع رانندگی حواستان به اطراف باشد در موقع عبور از خیابان تا انجا که ممکن است از پل عابر پیاده یا پل زیرگذار استفاده کنید تا به مشکل نخورید. در موقع رانندگی اصلا با سرعت بالا رانندگی نکنید و فواصل را رعایت کنید.

فیلترینگ

متاسفانه بعلت محدودیتهای اتخاذ شده توسط دولت چین در این کشور بیشتر پیام رسانهای بین المللی فیلتر می باشد و شما باید از پیام رسانهای داخلی و بومی چینی استفاده کنید پس از قبل مهاجرت حتما با خانوداه این موارد را هماهنگ کنید و چند تا از پیام رسانهای چینی را برای خانواده خود نصب کنید که به مشکل در ارتباط اینرنتنی نخوردید.

اجاره بالا منزل

در شهرهای پکن و شانگهای اجاره خانه خیلی بالا می باشد و بخاطر همین موضوع شما باید فکر هاستل در این شهر باشید البته هاستلهای بین المللی این شهرها دارای کیفیت بالا و مناسبی می باشند و اصلا جای نگرانی نیست

در پایان نویسنده سعی کرده بیطرفانه مزایا و معایب تحصیل در چین را برای شما متقاضی عزیز تحصیل در چین توضیح بدهد تا شما بتوانید راحتر تصمیم بگرید و انتخاب صحیح انجام بدهید. گروه مشاورین موسسه بامااپلای در زمینه ادامه تحصیل در کشورهای هند، چین، روسیه، مجارستان، ترکیه و کانادا با سابقه چندین ساله در خدمت شما متقاضی عزیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.