مهاجرت

معاهده بولونیا چیست

  به مجموعه تفاهمات و نتایج حاصل از جلسات متمادی وزیران کشورهای اروپایی فرایند بولونیا اطلاق می شود که هدف آن ایجاد استاندارد ها و بالا بردن سطح کیفی مدارک تحصیلی دانشگاهی و فرار از مدرک گرایی صرف می باشد. برنامه ریزی زیرساختی برای آینده ی کشور ها جز با تربیت نیروهای با سطح علمی و عملی درخشان امکان پذیر نمی باشد. کشور های اروپایی در سال های اخیر سعی در ایجاد ساختار های نظامند برای رسیدن به اهداف نموده اند. این معاهده موجب ایجاد یک وحدت رویه برای دانشجویان متقاضی مهاجرت می شود که بدون دغدغه بتوانند مدارک تحصیلی خود را در هر یک از کشورهای اروپایی انطباق دهند و تحت امتیاز این فرایند به ادامه تحصیل بپردازند.به دلیل یکسان بودن شیوه آموزشی کشورهای عضو این معاهده، دانشجویان می توانند به راحتی در هر یک از کشورهایی که تمایل داشته باشند به ادامه تحصیل بپردازند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ریشه ی نام گذاری این معاهده از دانشگاه بولونیا گرفته شده است. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور ایتالیا است و این قرار داد نیز در همین دانشگاه به امضا وتصویب رسیده است.به دلیل امکان تطبیق مدرک تحصیلی در کشورهای اروپایی و ذخیره اطلاعات، دانشجویان می توانند به سادگی با زبان یکپارچه انگلیسی به تحصیل بپردازند. با وجود این طرح از فرار نخبگان جلوگیری می شود.

هدف از ایجاد این معاهده چیست؟

به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی و متقابل کشورهای اروپایی برای یکدیگر از اهم اهداف این معاهده می باشد.هدف بعدی بالابردن استانداردهای کیفی تحصیلی می باشد. اگر دانشگاه ها خود را ملزم به استفاده از این قرارداد نمایند می بایست در صراحت رفتار علمی خود دقت بیشتری به خرج بدهند و سیستم های خاصی را جهت کنترل و نظارت بر خود طراحی نمایند.

قوانین خاص این معاهده:

  1. پایان دوره کارشناسی کمتر از 3 سال امکان پذیر نمی باشد.
  2. امتیاز و اعتبار بولونیا فقط به تحصیل در خارج از کشور تعلق می گیرد.

این معاهده از سال ۱۹۹۹ شروع به اجرایی نمودن اهداف خود نموده است و تا کنون ۴۷ کشور به این معاهده پیوسته اند. بنابراین معاهده ی بولونیا برون مرزی شده است. بولونیا با هدف تحصیل در سرتاسر اروپا، به دنبال ایجاد یک حرکت نوآورانه جهت کوتاه نمودن مسیر هاست. در واقع اراسموس که یک برنامه ثابت با هدف ایجاد تحرک و پویایی دانشجو می باشد تفاوتش با بولونیا در حمایت‌هایی مالی از دانشجوست. خالی از لطف نیست که بدانید ویژگی های تضمین کیفیت، انتقال اعتبار و EHEA   که در واقع سیستمی است برای مقایسه کیفیت آموزش عالی در کشورهای عضو این معاهده، از ویژگی های شاخص بولونیا می باشد.

کشورهایی که عضو این معاهده هستند باید شفافیت در عملکرد خود را مد نظر قرار دهند و سیستم های خود کنترلی برای نظارت بر دانشگاه را طراحی نمایند چون هدف این معاهده یکپارچه سازی کیفیت تحصیلی است. نکته ی حائز اهمیت این است که این معاهده را ناظم و ارزیاب نباید در نظر گرفت بلکه طرفدار استقلال نهادی است. این معاهده موجب می‌شود که دانشجوهای فارغ التحصیل با شاخص های شفافیت، شناخت، پایبندی بتواند سریعا وارد بازار کار شود. معاهده بولونیا فقط مختص کشورهای اروپایی نیست و دانشگاه های سایر کشورها نیز در حال پیوستن به این معاهده هستند. مدت زمان آموزش در مدرسه ها ۱۱ سال است . در این معاهده افراد می بایست ۳ سال دوره کارشناسی را برای ورود به مقطع ارشد گذرانده باشند که بسته به نوع رشته حدود ۱۸۰ واحد درسی می باشد. دوره ی کارشناسی ارشد نیز شامل ۴ ترم با ۱۲۰ واحد درسی و دوره دکتری ۴ سال طول دوره ی آموزشی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت اپلای در دانشگاه های خارج از کشور می توانید به کارشناسان ما در موسسه باما اپلای مراجعه فرمایید تا از مشاوره رایگان موسسه بهرمند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.