دسته‌بندی نشده

آزمون یوس YOS ترکیه

آزمون یوس در در حقیقت آزمون ورودی به دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. این آزمون برای دانش آموزان خارجی که در ترکیه دیپلم نگرفته اند طراحی شده است. در حقیقت اگر متقاضی در این آزمون پذیرفته بشود به راحتی می تواند در دانشگاه های دولتی ترکیه و بعضی از دانشگاه های خصوصی ترکیه در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی با شهریه خیلی مناسب تحصیل کند و آینده درخشانی برای خود بسازد. زمان برگزاری آزمون یوس در بازده زمانی اسفند ماه تا خرداد ماه می باشد و سوالات به زبان های انگلیسی و ترکی می باشد. در سالهای اخیر و برای اینکه از تقلب و صندلی فروشی در آزمون یوس جلوگیری شود این آزمون بصورت مرکزی و ریز نظر سازمان آموزش عالی ترکیه بصورت مرکزی برگزار می شود. به این ترتیب این آزمون از سال 2022بصورت مرکزی و یکپارچه توسط سازمان مرکزی سنجش ترکیه تحت عنوان یوس مرکزی ارائه می شود. البته همچنان در بعضی از دانشگاه های ترکیه بصورت مجزا هم برگزار می شود. این آزمون در شهرهای بزرگ ترکیه و دانشگاه های معتبر ترکیه برگزار می شود. زبان این آزمون به انگلیسی و ترکی می باشد که در زمان ثبت نام دانشجو می تواند نوع زبان را انتخاب کند.

بخش های آزمون یوس

آزمون یوس غالبا 80 سوال دارد که شامل سه بخش می باشد:

  • مبحث ریاضی که حدود 35 سوال دارد.
  • مبحث هوش که حدود 40 سوال دارد.
  • مبحث منطق که حدود 5 سوال دارد.

نکته جالب در مبحث آزمون یوس این می باشد که تقریبا 90 درصد از منابع آزمون با منابع درسی ایران مشترک می باشد.

قوانین ثبت نام در آزمون یوس

  1. حداقل و حداکثر سن برای آزمون وجود ندارد و افرادی که دارای مدرک دیپلم باشند می توانند در این آزمون شرکت کنند.
  2. متقاضی باید پاسپورت داشته باشد
  3. متقاضی نباید تبعه کشور ترکیه باشد
  4. متقاضی که در حال تحصیل در سال 12 هم می باشد می تواند در آزمون یوس شرکت کند

تراز بندی آزمون یوس

اگر شما می خواهید در رشته های پزشکی و دندان پزشکی تحصیل بکنید باید در این آزمون نمره 90 را کسب کنید و اگر در رشته های پیراپزشکی و پرستاری می خواهید تحصیل کنید باید نمره 80 را کسب کنید برای قبولی در رشته های مهندسی و علوم انسانی شما باید نمره بالاتر از 50 را کسب کنید و برای رشته های 2 ساله یا فوق دیپلم نیز باید نمره 40 را کسب کنید.

زمان و هزینه ثبت نام آزمون یوس

زمان ثبت نام در این ازمون از بهمن ماه شروع می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه می یاید هزینه ازمون هم حدود 600 تا 1500 لیر می باشد. کلا آزمون بصورت انلاین و ثبت نام آن نیز انلاین می باشد.

زمان و هزینه ثبت نام آزمون یوس

انتخاب رشته دانشگاههای ترکیه

انتخاب رشته دانشگاه های ترکیه حدود دو هفته پس از آزمون یوس برگزار می شود. بعضی اوقات بعضی از دانشگاه های ترکیه آزمون برگزار نمی کنند و کمیته ثبت نام دانشگاه با بررسی ریز نمرات و گواهینامه پایان تحصیل دانشجو را پذیرش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.