مهاجرت

آموزش نحوه درست نوشتن رزومه تحصیلی

اگر قصد دارید برای دانشگاه های، خارج از کشور اپلای کنید یکی از گام های که قبل از اپلای کردن باید بردارید نوشتن رزومه تحصیلی می باشد. این نکته را حتما توجه داشته باشید یکی از معیارهای مهم برای دانشگاه ها جهت بورسیه، رزومه تحصیلی شما می باشد پس در نوشتن رزومه دقت کنید تا بتوانید بهترین رزومه را آماده کنید و برای دانشگاه مقصد ارسال کنید.

ویژگی های یک رزومه تحصیلی چیست

باید به این نکته اساسی توجه داشته باشد هدف اصلی نگارش رزومه برای شما متقاضی عزیز این نکته می باشد که مسئول پذیرش دانشگاه با مطالعه رزومه شما در مدت چند دقیقه به وضعیت و جایگاه علمی شما دوست عزیز آگاه می شود. در اینجاست که شما به جایگاه و اهمیت نوشتن رزومه پی می برید. پس رزومه اصولی یکی از فاکتورهای مهم جهت اخذ پذیرش تحصیلی می باشد.

تفاوت رزومه و سی وی در چیست

سی وی از رزومه طولانیتر می باشد و شامل اطلاعات بیشتری نیز می باشد. بطور کلی شما در سی وی می توانید اطلاعات کاری خود را قرار بدهید ولی در رزومه سعی کنید فقط اطلاعات علمی خود را قرار دهید. بطور کلی اگر می خواهید برای کار اپلای کنید یا اطلاعات کاری خود را بنویسید باید سی وی تهیه کنید ولی اگر قرار است فقط اطلاعات علمی تان را بنویسید رزومه کفایت می کند. در خارج از کشور تفاوتی میان رزومه و سی وی وجود ندارد فقط این شما هستید که باید تشخیص بدهید اطلاعات کاری به درد خواننده می خورد یا نه . قطعا اگر در نهادهای پژوهشی کار کرده اید که با رشته شما مرتبط است یا گپ تحصیلی تان را پر می کند حتما ذکر کنید چون خود این مطلب نکته مثبت می باشد.

رزومه تحصیلی

برای نگارش رزومه تحصیلی محدودیتی در تعداد صفحات وجود ندارد و شما متقاضی عزیز فقط باید به این نکته توجه کنید تعدادی زیادی رزومه از نقاط مختلف دنیا به دانشگاه ارسال می شوند و هیات بررسی مجبور است تعداد زیادی رزومه را بررسی کند پس نه کم بنویسد که بار علمی تان کم شود نه زیاد بنویسد که خواننده حوصله خواندن مطالب را نداشته باشد

ساختار کلی رزومه به شرح ذیل می باشد

 

  1. یک سربرگ شامل نام و اطلاعات تماس
  2. بخش های واضح با عنوان هایی برای تاکید بر محتوای فنی مانند سوابق کاری مرتبط حوزهای علمی مورد علاقه مهارت ها و تکنیک های آزمایشگاهی
  3. توضیحات که بصورت فهرست وار گفته می شود
  4. ورود اطلاعات از جدید به قدیم از لحاظ تاریخ

مهمترین اطلاعات را شما باید در نیم صفحه بالایی از صفحه اول رزومه نوشته شود. شما باید مشخصات نام و نام خانوادگی خود را در این قسمت بنویسید . در این قسمت از نوشتن کلمه cv  یا عناوین دیگر بشدت پرهیز کنید تا به مشکل نخورید.

پس از نوشتن نام و نام خانواندگی شما متقاضی باید راههای ارتباطی با خود را در این قسمت یاداشت کنید. اطلاعات تماس شامل آدرس دقیق محل زندگی با کدپستی کامل ایمیل شماره واتس اپ لینکدین یا ریسرچ گیت خود را در این قسمت یادداشت کنید.

نکته قابل توجه و مهم برای ایمیل این نکته می باشد حتما ایمیل تان رسمی باشد و از ایمیلهای طولانی با اعداد خوداری کنید اگر بتوانید ایمیل دانشگاهی داشته باشید که نکته بسیار مثبتی می باشد.

بعد از نوشتن اطلاعات شخصی قسمت بدنه رزومه را باید شروع کنید در این قسمت مقاطع تحصیلی تان از اخر به اول همراه با ذکر معدل اسم دانشگاه عنوان رساله اگر دارید عنوان استاد راهنما نمره رساله را ذکر کنید. بعد از عنوان مقالات و پژوهش های و کارهای پژوهشی تان و تالیفات را خلاصه وار ذکر کنید. البته تمام تمرکزتان روی نوشتن این قسمت بگذارید چون تقریبا این قسمت است که خواننده برای شما تصمیم می گیرد. در این قسمت کنار معدل یاداشت کنید سیستم نمره در ایران از 20 محاسبه می شود. محاسبه معدل خود با سیستم GPA  و ذکر ان را حتما بیاورید. ضمنا اگر در کورسهای جداگانه هم شرکت کرده اید حتما ذکر کنید.

در قسمت بعدی اگر در جای کار کرده اید که آنجا با رشته ی تحصیلی تان مرتبط بود حتما انجا را ذکر کنید چون کار کردن در محیطهای مرتبط با رشته می تواند به شما کمک فراوانی کند. البته در جاهای غیر مرتبط کار کردید ذکر کردن خیلی مفید نمی تواند باشد. اگر گپ تحصیلی زیادی دارید می توانید با مدت زمان سربازی این گپ را پر کنید.  در این قسمت به مدرک زبان و نمره آن و اگر افتخار علمی و پژوهشی و عضویت در اکادمیک ها یا موسسات هم دارید اینجا ذکر کنید.

بطور کلی بدنه یک رزومه به شرح ذیل می باشد:

علایق پژوهشی: در این قسمت علایق پژوهش تان را شرح دهید اگر روش های جدیدی در پژوهش ابداع یا گسترش داده اید اینجا توضیح دهید حتما اگر رزومه را برای فرد خاصی می فرستید علایق پژوهش ان فرد را ببنید و نقاط مشترک بگذارید

تحصیلات: مقاطع تحصیلی تان از آخر به اول شرح دهید

مقالات و کتب منتشر شده : عنواین مقالات ولینک انتشار ان و یا کتاب های خود را شرح دهید.

افتخارات و جوایز: موارد مهم را ذکر کنید

سوابق تدریس: سوابق تدریس خصوصا اگر در دانشگاه دارید حتما ذکر کنید

سوابق کاری: همانطور که قبلا توضیح داده شده سوابق کاری تون اگر با مدرک تان همخوانی دارد ذکر شود.

مهارتهای کامپیوتری: اگر در رشته شما دانستن نرم افزاری امتیاز محاسبه می شود حتما یاداشت کنید

زبان مدرک: مدرک زبان تان و نمره زبان تان در این قسمت یاداشت کنید

عضویت در سازمان های مهم: عضویت در سازمان های علمی و موسسات مرتبط با رشته تان در اینجا ذکر کنید.

نکات کلیدی و طلایی در نوشتن رزومه

در قسمت توضیحات فردی از نوشتن کلمات کوشا مستعد علاقه مند به تحقیق و پژوهش جدا خوداری کنید. از نمونه های آماده رزومه جدا خوداری کنید و از اسم بردن لغات کلیشه ایی جدا خوداری کنید و سعی کنید از کلمات جدید استفاده کیند بهرحال کسی که دارد مطالب را شما می خواند فردی هست که روزانه چندی نمونه کار مطالعه می کند و با تمام لغات  تکراری اشنا می باشد.

 نوشتن رزومه کیفیت از کمیت مهم تر پس سعی کنید خلاصه و مفید بنویسید و قسمتهای مهم را بلود کنید چون بلود کردن باعث دیده شده خواهد شد.

حتما حتما با فردی که متخصص زبان هست در مورد بازبینی گرامی و لغتی مشورت کنید ویراستاری رزومه از خود رزومه مهتر می باشد.

حتما رزومه خود را به افرادی که متخصص هستند مثل اسایتد دانشگاهی یا دوستانی که تازه پذیرش گرفته اند نشان بدهید و از راهنمایی این افراد استفاده کنید.

مشاورین موسسه بامااپلای نیز آماده اند تا به شما متقاضی عزیز درمورد نوشتن رزومه مشاوره رایگان بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *