ترکیه

در مورد بورسیه اراسموس یا تبادل دانشجو چه می دانید

بورسیه اراسموس یا تبادل دانشجو

شاید برای افرادی که می خواهد در کشور ترکیه مشغول به تحصیل بشوند کلمه بورسیه اراسموس یک کلمه آشنا باشد ولی خیلی از شما متقاضیان عزیز از این بورسیه اطلاعی ندارید و نمی دانید چگونه می توانید از این بورسیه استفاده کنید. اراسموس در واقع یک بورسیه اروپایی می باشد که جزو یکی از برنامه های علمی اتحادیه اروپا جهت جذب نیروهای متخصص جوان از دیگر کشورها می باشد. اگر شما خواهان تحصیل در کشور ترکیه هستید حتما قبل از شروع به تحصیل این مقاله را بخوانید و برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه اپلای کردن برای این بورسیه با موسسه باما اپلای تماس بگرید تا از مشاوره رایگان بهرمند بشوید.

اراسموس چیست

ایده اولیه بورسیه اراسموس توسط فردی بنام سوفیا کورادی بنام مستعار ماما اراسموس در سال 1969 ارائه شده است. دراین ایده به این نکته اشاره شده است که دانشجو می تواند بخشی از تحصیل خود را در دیگر کشورهای سطح اول اروپایی بگذراند. این برنامه در سال 1987 با موافقت اتحادیه اروپا بنام بورسیه اراسموس شکل گرفته است. شرح این برنامه به این صورت می باشد که کلیه دانشگاه های اتحادیه اروپا به شکل واحد دیده می شوند و امکان جابجایی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر برای استفاده از بورسیه میسر می باشد و دانشجو می تواند از امکانات دانشگاهی و اساتید برتر دانشگاه استفاده کند.

توضیحات بیشتر این بورسیه به این صورت می باشد که اگر دانشجو جزو منتخبین بورسیه اراسموس بود پس از پذیرش مثلا در یکی از دانشگاه های ترکیه سال اول را در این کشور می گذراند و سال دوم به بعد را به کشورهای مثل اتریش،  فرانسه یا آلمان می رود و در دانشگاه این کشورها بدون محدودیت به تحصیل می پردازد. این برنامه با استقبال ویژه دانشجویان روبرو شده است و طی 2020 حدود 5.4 میلیون دانشجو در چهار هزار دانشگاه از سی کشور از این بورسیه استفاده کرده اند.

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان خارجی برای تحصیل در کشورهای سطح اول اروپا هزینه زندگی یا هزینه های دانشگاهی فرد متقاضی می باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی هزینه زندگی حدود 3000 هزار یورو می باشد یا مثلا در کشوری مثل مجارستان حدود 1000 یورو می باشد. درست است که در بعضی از کشورها هزینه دانشگاه رایگان می باشد اما هزینه زندگی هم از توان بسیاری از دانشجویان خارج می باشد بخاطر همین موضوع بهرمندی از بورسیه های مختلف می تواند تا حد بسیاری به دانشجویان کمک نماید.

برای آشنایی شما متقاضی عزیز هزینه زندگی در بعضی از کشورهای عضو برنامه اراسموس را ارائه می کنیم.

  1. اسلواکی بطور متوسط 500 یورو
  2. لهستان بطور متوسط 550 یورو
  3. چک بطور متوسط 600 یورو
  4. مجارستان بطور متوسط 700 یورو
  5. هلند بطور متوسط 1500 یورو
  6. دانمارک بطور متوسط 1600 یورو
  7. سوئیس بطور متوسط 3000
  8. نروژ بطور متوسط 2800

برنامه اراسموس پلاس چیست و چه افرادی می تواند از این برنامه استفاده کنند

برنامه اراسموس + یکی دیگر از برنامه های علمی اتحادیه اروپا می باشد که شامل برنامه های ورزشی هم می شود و فقط شامل دانشجویان نیست و شامل کارمندان سازمان های آموزشی مثل دانشگاه ها،  موسسات تحقیقاتی که فعالیت علمی  دارند را هم شامل می شود. در سال 2020 حدود 20 بیلیون یورو هزینه برای این برنامه شده است.

کشورهای عضو برنامه اراسموس پلاس

یونان،  فرانسه،  آلمان،  نروژ،  چک،  استونی،  قبرس،  دانمارک،  ایتالیا،  ایسلند،  اسلونی،  ترکیه انگلستان،  سوئد،  پرتغال،  سوئیس،  لهستان،  لیتوانی،  اتریش،  مقدونیه شمالی،  مالت،  مجارستان،  فنلاند،  ایرلند،  لیختن اشتاین،  اسپانیا و لوکزامبورگ

هدف طرح اراسموس پلاس چیست

  • افزایش امکان برخورداری از فرصت های شغلی و آموزشی
  • برابری افراد در برخورداری از امکانات اجتماعی و رفاهی
  • کاهش نرخ بیکاری در بین جوانان اروپایی با افزایش سطح علمی و صنعت این کشورها
  • آموزش برای ورود به بازار
  • افزایش کارهای تحقیقاتی بین المللی در سطح اتحادیه اروپا و انجام پروژهای مشترک

بورسیه اراسموس پلاس چه چیزهای را شامل چه بخش های می شود

این بورسیه علاوه بر هزینه تحصیل شامل هزینه های زندگی فرد نیز می شود بشرطی که شرایط آن را داشته باشد. مثلا ممکن به فردی در آلمان که مهندسی الکترونیک می خواند صددرصد هزینه زندگی شان را بورسیه بدهند یا به فردی که جامعه شناسی می خواند 50 درصد هزینه را پرداخت کنند. بطور کلی برنامه اراسموس از سال دوم به بعد قابل اجرا می باشد ودانشجو باید هزینه سال اول را خودش تامین کند این برنامه باعث بدست آوردن تجارب بیشتر علمی و فنی برای دانشجو خواهد شد.

شرایط دریافت بورسیه اراسموس پلاس

  1. متقاضیان که تابعیت اتحادیه اروپا را داشته باشند و در پنج سال اخیر حداقل یکسال در دانشگاه های که عضو برنامه اراسموس هستند تحصیل کرده باشند ماهی 1000 یورو دریافت می کنند و دانشجویان که غیر تابعیت اتحادیه اروپا را داشته باشند ماهی 500 یورو دریافت می کنند.
  2. زبان تدریس زبان انگلیسی می باشد
  3. مهلت ثبت نام در ماه دسامبر تا فوریه می باشد
  4. نحوه ثبت نام بدین صورت است که شما مدارک تان را ارسال می کنید و منتظر زمان مصاحبه حضوری می شوید
  5. دریافت کنندکان بورسیه باید حداقل دوسال در کشورهای اتحادیه اروپا تحصیل کنند
  6. مدارک دانشگاهی بصورت مشترک صادر می شود
  7. مراکز مشارکت کننده در این برنامه خدمات گسترده ایی شامل مشاوره های مختلف را می دهند

مدارک لازم جهت اپلای بورسیه اراسموس

  1. ترجمه رسمی مدارک دانشگاهی
  2. رزومه تحصیلی
  3. انگیزه نامه
  4. مدرک زبان معتبر
  5. توصیه نامه

مزایای بورسیه اراسموس پلاس

  1. ازپرداخت شهریه تحصیلی معاف هستید
  2. به مدت 24 ماه شهریه تقریبی 1100 تا 1500 یورو دریافت می کنید
  3. کمک هزینه مسافرت به کشور خودتان را دریافت می کنید
  4. علاوه بر این می توانید بعد از فارغ تحصیلی ویزای کار دریافت کنید

برنامه اراسموس پلاس در ترکیه شامل ایرانیان می شود؟

بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه شامل برنامه اراسموس پلاس می شوند و دانشجویان ایرانی اگر بتواند سال اول یا دوم خود را در این دانشگاه بگذرانند می توانند از سال سوم از این بورسیه استفاده کنند و برای ادامه تحصیل و سپس ورود به بازار کار وارد کشورهای سطح اول اتحادیه اروپا بشوند
پس تا دیر نشده با مشاورین موسسه بامااپلای تماس بگرید و از مشاوره رایگان موسسه بهرمند بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.