ترکیه

دیپلم آبی ترکیه چیست چه کاربردی دارد

شاید تصمیم گرفته باشید برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت کنید. و سپس از آنجا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا آمریکا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا برای پیدا کردن موقعیت کاری بهتر مهاجرت کنید. اگر چنین تصمیمی دارید حتما کلمه مدرک دیپلم آبی را شنیده اید. در این مقاله سعی شده است در حد توان اطلاعاتی پیرامون دیپلم آبی و کاربرد آن و چگونگی اخذ آن را خدمتان توضیح بدهیم.

دیپلم آبی (Mavi Diploma)

فرایند آغاز دیپلم آبی از شهر بولونیا در سال 1999 میلادی آغاز شده است. بعد از فارغ التحصیلی با داشتن این مدرک می توانید به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا که امکانات دیپلم آبی را دارند، راحت تر (برای ادامه تحصیل یا کار) مهاجرت کنید. در حقیقت کشورهای اروپایی که عضویت اتحادیه اروپا را ندارند در صورت داشتن استاندارهای لازمه می توانند با صدور این مدرک، مدرک تحصیلی شان مورد تایید کمیسیون علمی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

موسسات و دانشگاه هایی که دارای استاندارد های بالای آموزشی هستند مجوز صدور این مدرک را دارند، همچنین باید به چند زبان در این موسسات تدریس شود و دانش آموز محور نیز باشند. اگر موسسات و دانشگاه ها دارای چنین خصوصیاتی باشند، می توانند با رعایت استاندرهای لازمه مدرک دیپلم آبی را صادر نمایند.

به چه افرادی دیپلم آبی اعطا می شود

  1. در بعضی از موسسات و یا دانشگاه ها دیپلم آبی بصورت خودکار صادر می شود اما در بعضی از موسسات شما باید درخواست صدور بدهید.
  2. دانشجو باید دروس دانشگاهی را با نمرات بالا اخذ کند.
  3. دانشجو باید کل برنامه های علمی شامل سمینارها، مقالات و … را با نمرات عالی سپری کرده باشد.
  4. دانشجو باید سال تحصیلی خود را طبق استاندرهای سازمان yok به اتمام رسانده باشد.
  5. استانداردهای کمسیون علمی اتحادیه اروپا را برای فارع التحصیلی داشته باشد.

مزایای دریافت دیپلم آبی چیست

  1. اگر شما موفق به اخذ دیپلم ابی شدید نشان دهنده این است که شما توانسته اید با موفقیت تحصیلات اکادمی خود را به پایان برسانید.
  2. اگر شما موفق به اخذ دیپلم آبی شوید، می توانید سریع تر از دیگر دانشجویان در مقاطع بعدی تحصیلی (در دانشگاه های برتر اتحادیه اروپا و یا امریکا که عضو این برنامه می باشند) پذیرش شوید وامتیاز بیشتری کسب کنید.
  3. با اخذ این مدرک می توانید راحتر در رشته های پرطرفدار در دانشگاه های برتر اتحادیه اروپا یا امریکا پذیرش شوید. اخذ این مدرک نشان دهنده این است که شما توانایی بالاتری جهت ادامه تحصیل دارید. همچنین اگر بخواهید برای ادامه شغل به اروپا مهاجرت کنید با این مدرک بهتر در شرکتها و کمپانی های بزرگ پذیرش می شوید. ضمناً انتخاب شما برای موقعیتهای کاری نیز بیشتر خواهد شد.
  4. بطور کلی این مدرک نماد تلاش، موفقیت و رمز ورود متقاضی عزیز به دانشگاه ها و بازار کار اتحادیه اروپا می باشد.

آیا دپیلم ابی در خود ترکیه هم معتبر است

از آنجایی که دیپلم آبی یک مدرک بین المللی می باشد برای استفاده از آن باید معادل سازی انجام شود. خصوصا کسانی که دپیلم آبی خود را از مدارس بین المللی ترکیه دریافت کرده اند و می خواهند در رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی تحصیل کنند. باید سازمان yok معادل سازی این کار را انجام دهد تا در صورت استاندار سازی بتوانید از مزایایی این مدرک استفاده کنید.

در حال حاضر در ترکیه حدود 80 دانشگاه و موسسه بین المللی می توانند مدرک دیپلم آبی صادرکنند و حدود 30 کشور در اتحادیه اروپا و امریکا مدرک دیپلم آبی را پذیرش می کنند. ازآنجایی که لیست دانشگاه های صادر کننده مدرک دیپلم آبی متغییر می باشد، برای دریافت آخرین اطلاعات از صدور دیپلم آبی و پاسخ هرگونه سوال دیگر می توانید با مشاورین موسسه بامااپلای تماس حاصل بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.