روسیه

هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

روسیه یکی از مقاصد اصلی برای دانشجویان ایرانی می باشد و بخاطر همین موضوع در این مقاله سعی شده است تا به بررسی هزینه های زندگی در این کشور پهناور بپردازیم. از آنجائیکه سالانه تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به این کشور برای ادامه تحصیل می روند بخاطر همین موضوع بهتر دیدیم در این مقاله به بررسی هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور بپردازیم. برای هزینه یکماه در این کشور باید حدود 600 دلار در نظر بگریم البته در شهرهای کازان این هزینه به 300 دلار نیز می رسد. این هزینه مستقیما به سبک زندگی شما بستگی دارد. البته روسیه به شما بورسیه هم می دهد که می توانید از بورسیه های دولتی این کشور استفاده کنید. با استفاده از بورسیه کلی هزینه های زندگی شما پاییتر هم می آید. واحد پول روسیه روبل می باشد که شما می توانید در این سایت از قیمت روبل به ریال آگاه شوید.

  1. هزینه خوراک: برای یکنفر در حدود 100 دلار می شود.
  2. شارژ موبایل: ده دلار
  3. اجاره خانه: از 300 دلار به بالا
  4. رفت و امد و حمل و نقل: 40 دلار به بالا
  5. شارژ اینترنت پر سرعت: 8 دلار در ماه
  6. هزینه یک فست فود: 5 دلار در ماه

هزینه و شهریه های دانشگاه های روسیه

هزینه و شهریه ههای دانشگاه های روسیه از دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایینتر می باشد. برای نمونه مقدار شهریه های دانشگاهی را در جدول ذیل آورده ایم.

مقطع تحصیلی

شهریه دانشگاهی

لیسانس

1500 تا 12000 دلار

فوق لیسانس

2000 تا 6000 دلار

دکترا

1200 دلار تا 7000 دلار

 

البته شهریه رشته های خاص مثل پزشکی ودندان پزشکی بین 5000 دلار تا 15000 دلار متغییر می باشد.

هزینه اجاره ملک در روسیه

روسیه گزینه های مختلفی برای اسکان دارد و شما می توانید با توجه به میزان بودجه تان یکی از گزینه های مناسب را انتخاب نمایید. البته میزان اجاره بستگی به شهری که شما در آن مستقر هستید نیز دارد. مسلما در شهر مسکو هزینه بیشتری باید نسبت به شهر کازان برای اجاره خوابگاه پرداخت نمایید. بطور متوسط با پرداخت 500 تا 600 دلار می توانید از زندگی خوبی در روسیه لذت ببرید.

اجاره اتاق

یکی از بهترین و رایجترین انتخاب ها برای دانشجویان بین المللی اجاره اتاق می باشد که شما می توانید یک اتاق از یک آپارتمان را اجاره کنید. با این کار هم زبان روسی شما بهتر می شود و هم می توانید راحتر با فرهنگ روسیه آشنا بشوید. اجاره اتاق از ماهی 125 دلار شروع می شود و این مقدار بستگی به محل انتخاب شما دارد.

خوابگاه دانشجویی

در کشور روسیه از ماهی 7 دلار تا 700 دلار هزینه خوابگاه متغییر می باشد. ضمنا این مدل خوابگاه نزدیک دانشگاه هستند و شما با تعدادی زیادی از هم دانشگاهی تان هم خوابگاهی هستید و می توانید از امکانات دانشگاه مثل رستوران و کافی شاپ استفاده کنید. ضمنا زندگی در خوابگاه برای تقویت زبان و دروس دانشگاهی شما هم مفید می باشد. از معایب خوابگاه مشترک بودن آشپزخانه و سرویس می باشد. از آنجائیکه ظرفیت خوابگاه دانشجویی محدود می باشد بهتر می باشد برای رزرو خوابگاه سریعتر اقدام کنید.

آپارتمان شخصی

هزینه اجاره اپارتمان های شخصی به شرح ذیل می باشد

اپارتمان

اجاره

یک خوابه

500 دلار تا 700 دلار

دو خوابه

600 دلار تا 1000 دلار

سه خوابه

800 دلار تا 12000 دلار

هزینه های خورد و خوراک در روسیه

تقریبا اگر اهل آشپزی باشید به ازای هر وعده خوراک باید مبلغ 8 دلار در نظر بگرید. برای قهوه دو لار در نظر بگرید و برای نوشابه یک لار در نظر بگرید. سبد خوارک دانشجویی شما حدود 60 دلار می شود و شامل نان، سبزیجات، ماکارونی، گوشت ،میوه شیرینی و شکر می شود. البته این هزینه بستگی کامل به لوکیشن خرد شما هم دارد. در ادامه به بررسی تعدادی از اقلام می پردازیم.

  1. رستوران معمولی یک وعده 8 دلار
  2. فست فود یک وعده 5 دلار
  3. یک لیوان قهوه دو لار
  4. یک بطری اب 0.5 دلار
  5. نان سفید کلیویی 0.5 دلار
  6. شیر لیتری 1 دلار
  7. برنج کیلیویی 2 دلار
  8. تخم مرغ 12 عدد 10 دلار
  9. گوشت قرمز کیلویی ده دلار
  10. گوشت سفید کیلویی 85 دلار



هزینه های حمل و نقل

اثر شهرهای روسیه دارای سیستم حمل ونقل پیشرفته ایی می باشند که شما می توانید از این سیستم مثل مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید ضمنا به دانشجویان خارجی نیز تخفیف بلیط می دهند می تواند برای کاهش هزینه های شما موثر باشد.

  1. بلیط یکطرفه اتوبوس 0.7 دلار
  2. بلیط یکماه اتوبوس با تخفیف دانشجویی 6 دلار
  3. کرایه تاکسی از 2 دلار به بالا
  4. بنزین لیتری 0.9 دلار

بقیه هزینه های زندگی دانشجویی

ازانجائیکه روسیه کشور سردسیری می باشد و شما باید در زمستان از لباس های  پالتو مانند و چکمه متناسب با هوای روسیه استفاده کنید. شما برای خرید این اقدام حدود 80 تا 150 دلار باید در نظر بگرید تا بتوانید از پس خریدهای زمستانی خود بربیایید . البته خرید لباش از ایران بنفع دانشجو می باشد و شما می توانید با این خریدها از ایران صرفه جویی بیشتری نمایید.

یکی از هزینه مهم هزینه برق آب و شارژ ساختمان می باشد که در حدود 70 تا 150 دلار باید در نظر بگرید البته این هزینه بستگی به نوع خانه شما دارد در هاستل این هزینه سرشکن می شود و شما فقط اجاره می پردازید.

در مجموع هزینه زندگی در روسیه بین 600 تا 300 دلار بستی به نوع زندگی شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.